Citeraszakkör

A 45 éve működő Körösladányi Citerás Népzenei Műhely utánpótlását kinevelő citera szakkör a Tüköry Lajos Általános Iskola égisze alatt működik. A szakkör célja az, hogy megismertesse és megszerettesse az iskolánk tanulóival a népi hagyományok és a népzenei értékeket és az általuk nyújtott kulturált szórakozási lehetőségeket. A Ladányi Lurkók néven működő zenekarrá verbuválódott szakkörtagok munkájának irány mutatója az együtt történő örömzenélés, mely során korlátlan lehetőség nyílik a gyermekek empátiájának növelésére és a közösségformálásra is. A közös munka során a zenész gyermekek tudatába beég az egymás segítésének, és a közös sikerek elérésének vágya. A citeraszakkör az iskolai tehetséggondozás egyik ága. A délutánonként működő citerás népzenei foglalkozások nagymértékű érzelmi feltöltődést jelentenek a gyermekek számára. Egy zenélő (éneklő) csoport feladata – többek között –, hogy tagjainak az együttlét örömét szolgálja, kulturált időtöltéssel, a zene közösségformáló erejével. Mindenkori cél a kulturált, ízléses zenélés (éneklés) bemutatása, a feszültségmentes muzsikálás felemelő érzésének átélése és átadása az érdeklődő hallgatóságnak. Nagyon fontos az együttes összetartó közösséggé való kovácsolása mellett, hogy értékes zenei élményt nyújtson mind a közös zenélésben résztvevőknek, mind a közönségnek. Cél kell, hogy legyen továbbá, hogy egyre fontosabb szerepet töltsön be az adott település és térsége zenei életének gazdagításában, szerepléseivel hírnevet szerezzen, vendégeket vonzzon. Távolabbi cél lehet jó kapcsolatok építése a zene nemzetközi nyelvén. Az örömszerző sikerélményhez jutás óriási közösségfejlesztő erővel bír!
Kodály Zoltán 1956-ban az ének-zenei iskolákkal kapcsolatban felhívta a figyelmet – akkor még tudományos vizsgálatok elvégzése nélkül – arra a fontos tényezőre, miszerint „ a zene nemcsak zenére tanít”. Megállapította, hogy a zenei oktatásban részesülő gyermekek matematikai órákon is jobban teljesítenek, számukra a numerikusgondolkodás, azaz a számok összefüggései nem elvont fogalom, mivel a zeneelmélet is matematikai alapon nyugszik. A zenei fogékonyságuknak köszönhetően hamarabb tanulnak meg olvasni, mert ösztönösen érzik, és éreztetik a mondatokban rejlő összefüggő zenei formát. Írásuk szebb és pontosabb. Ez köszönhető annak is, hogy a kottaírás nagyobb figyelmet és precizitást követel, ezáltal a grafikai érzékük is jobban fejlődik. A kottán egy félrecsúszottan megrajzolt pötty már más hangot jelenthet. A helyesírás szabályait és törvényszerűségeit is hamarabb elsajátítják. A jobb zenei képességekkel rendelkező gyermekek magasabb IQ eredményeket mutatnak, ami fordított esetben nem feltétlenül igaz. A fiatalabb korosztályú tanulók nyitottabbak az improvizációra, szárnyalóbb fantáziával rendelkeznek, a korosabb gyermekek pedig a zenei konvenciókhoz igazodnak.
Az általam vezetett citerás szakkör tagjaként a citerásaim megtanulnak a közös munka örömével odafigyelni egymásra, mivel a többszólamú zenélés megköveteli a zenekari tagok egymásra való odafigyelését. A koreografált zenekari tevékenységben a kiosztott szerepeknek, mint az óramű alkatrészeinek, egymásra utalva, és egymást segítve kell felvenni az adott muzsika által diktált ütemet és lüktetést. A együttesen kitűzött cél elérésének érdekében közösséggé válnak. Arra törekszem, hogy a sikerek által nyújtott közös örömök mellett a gyerekeknek meg kell tanulniuk a kudarcok közös feldolgozását, és az egymásra utaltság következtében az alkalmazkodás képességét is. Mindezek következtében fejlődik az én tudatuk, megtapasztalják saját képességeiket, megtanulják, hogy a fejlődéshez elengedhetetlen a rendszeres önálló, és legfőképpen a közös gyakorlás. Arra törekszem, hogy az általam módszeresen összeállított művészetoktatási tevékenység hozzásegítse a tanítványaimat ahhoz, hogy a megfelelő kulturális szintet elsajátító, az igényes művészeti értékeket befogadni tudó, toleráns emberekké váljanak